24 юли, 2016

Сугестопедия

Ето, че след като не съм писала от точно 3 години, стана време пак да се завърна тук. 3 години, в които животът ми се промени много. Ама много!
Гледам, че на последната публикация Дени е със зелен колан. Неотдавна защити кафяв, което ще рече че от тогава е минала 3 степени, а колко купи и медали (включително европейски и световни) е натрупала - не знам. Но са много.
В живота ни се появи Марина. Именно тя донесе ГОЛЯМАТА промяна. Естествено е всеки нов член на семейството да го промени по някакъв начин, но в дадения случай Марина си дойде с още една допълнителна хромозомка и това ни изправи пред ред предизвикателства. За незпознатите - Марина е със Синдром на Даун.
Време е вече и за Сугестопедията да кажа нещо, нали? Е, мисълта за начините, по които да подпомагам обучението на Марина ме заведе при Ванина Бодурова, управител на фондацията „Професор Доктор Георги Лозанов и професор доктор Евелина Гатева”. Признавам, че първоначалната ми идея бе, ако те предлагат някаква форма на обучение - занималня или нещо такова, да се възползвам, но Ванина ми каза "Ние не правим такива неща, но ти защо не вземеш да се обучиш?" и аз взех, че се навих. Оказа се много по-хубаво отколкото очаквах. Самият курс бе не просто едно обучение, курсът за мен се превърна в инструмент за собственото ми личностно развитие. И ето, че вчера се завърнах от конференцията посветена на 90 години от рождението на проф. Лозанов, където дори имах доклад за работата си с Марина. Много притеснена се чувствах в началото, но срещнах толкова положителни отзиви и натрупах толкова приятели, че не съжалявам, че се съгласих.
Ето го и него: "Сугестопедията, като помощник на родителите на "специални деца"", появявам се на 7мата минута.
Горещо препоръчвам да се изгледа цялата конференция, като ще се опитам по-долу или по-късно, да направя препратки към всеки доклад и вероятно ще си позволя и по някой коментар от призмата на моя поглед.
Сега обаче съм обещала да поразкажа за Сугестопедията.

Тук е много важно да отбележа, че ако някой наистина иска да научи повече по темата, е добре да прочете "Сугестопедия - десугестивно обучение" - последната издадена на български език, книга на професор Лозанов. Има я в "Спиралата", ето и линк:





В нея много достъпно са обяснени основите и техниките. Препоръчвам я.

Сега ще продължа с моя поглед.
За да може един "урок" да бъде наречен сугестопедичен, професорът въвежда 7 закона, на които той трябва да отговаря. По време на обучението, което изкарах, имах нещо като домашна, в която да опиша как аз съм видяла 7те закона. Понеже вече веднъж съм го мислила, направо ще използвам тогавашната си разработка, която бях оформила като писмо:

Здравейте приятели!
Убедена съм, че повечето от вас са чували нещо за Сугестопедията, но нямат ясна представа какво е тя. Аз от своя страна неотдавна започнах курс по сугестопедия, като втората му част бе едноседмичен курс по испански език. Нямате идея колко забавно и вълнуващо може да е обучението по испански и ето, че днес трябва да отговоря на въпроса „Как видях приложението на седемте закона и трите групи средства на Сугестопедията в демонстрацията по испански език от 19ти до 25ти януари.“ Ето защо мисля да съчетая полезното с приятното и да ви поразкажа малко по темата.

Седемте закона, за които става дума са:

1. Любов.

2. Свобода.

3. Убедеността на преподавателя, че нещо необикновено се случва.

4. Многократно увеличен учебен материал.

5. Цяло – Част, Част – Цяло; Частта чрез Цялото.

6. Златната Пропорция.

7. Приложение на Класическото Изкуство и Естетиката.


Трите групи средства за обучение:

1. Психологичен

2. Дидактически

3. Художествен


Върху тези няколко точки трябва да се фокусира темата ми, но за да разберете за какво става дума ще ви кажа и мъничко история:
Създател на Сугестопедията е професор доктор Георги Лозанов (1926-2012) – изключителна личност, психолог, психиатър и педагог. Може би най-ясно и кратко Сугестопедията може да се дефинира с „Принципа на велосипеда“ – ученикът сам се научава, а работата на преподавателя е да го подкрепя и почти невидимо да го напътства:


Сугестопедията е приятен начин да откриете необикновените възможности на своя мозък. Система, с помощта на която човек успява да усвои многократно повече материал отколкото предполага, че е способен. От друга страна добре е да кажа и какво не е тя, защото често хората са с погрешна представа и очаквания. Тя не е хипноза или състояние близко до хипнотичното. Да, звучи изкушаващо – легнеш да спиш и на сутринта ХА! - знаеш Мандарин, но има много доказателства, за вредността на хипнозата и макар в началото на своята практика като психиатър, д-р Лозанов също да я е практикувал, впоследствие той абсолютно я отрича. От там произлиза и вторият закон на сугестопедията - „свобода“, т.е. изключително важна е свободната воля на обучавания, но нека не прескачаме първия закон - „любов“, който всъщност е и най-най-важният – любов. Любов на преподавателя към всички в групата, а както показа моят скромен опит и любов между самите тях.

Представете си светла стая, с няколко удобни стола, синтезатор, бюро и много, много книги. От една страна светла и просторна, от друга – изпълнена с достатъчно детайли, който да я направят уютна. От уредбата се носи ненатрапчива музика, а петте дами вътре веднъж се смеят, после притихват, след това решават задачи заедно, танцуват и пеят, а помежду им цари пълна хармония. За мен бе наистина изумително да наблюдавам с колко любов и внимание се отнася Ванина Бодурова (нашият преподавател) към всяка една от нас. Как намира търпение и подход, как дори и най-голямата глупост да изречеш, тя не те поправя, а те подкрепя по пътечката, по която ти сам откриваш грешката си. И сякаш грешки не съществуват – работиш в спокойна и уверена среда, в която сам достигаш до истината. Тук особено ясно се откроява принципът на велосипеда, в който преподавателят просто те подкрепя да не паднеш по своя си път към истината и дори ако не се обърнеш да го погледнеш, може и да не разбереш, че е там. Това отношение съвсем естествено поражда подобни взаимоотношения и между участниците в групата. Макар и само от няколко срещи, усещам как опознах, обикнах останалите момичета и ги почувствах изключително близки. Да, любовта е основният двигател на системата. Хубаво би било, ако в целият ни живот бе така – когато има любов нещата се случват по-най-добрия начин.
Ако се чудите в какво се изразява свободата, за която се говори във втория закон на Сугестопедията, то на първо място тя е, както споменах, в начина на преподаване – без диктаторско отношение от страна на преподавателя, просто леко водене в желаната посока. С годините системата на д-р Лозанов е копирана на много места по света, но за съжаление често е била видоизменяна в посока хипноза или полу-хипнотично състояние. На база Сугестопедията са създадени много системи, в които обаче има диктаторско отношение преподавател-ученик. Т.е. обучаваният е подвластен на обучаващият. Както по-горе писах д-р Лозанов твърдо отрича подобни отношения и изключително много държи на свободната воля на курсистите. Макар в концертния сеанс също да има музика и преподавател, който чете текста, самият начин на изчитането е така организиран, че да попречи на съзнанието да изпадне в хипнотично или близо де него състояние. Отделно от това, свободата се открива и в начина по който са организирани тези … много ми е трудно да намеря точната дума, защото определено не става дума за часове, не са и лекции, а по-скоро приятелски срещи.
Стои ти се на стол? – Заповядай!;
Искаш на земята? – Легнал? – Щом ти е удобно…
Желаеш да пишеш? – Или не? – Както ти харесва.
Искаш да си ходиш? – Всъщност никой не иска да си ходи. Купонът е толкова готин и всичко, което се случва е толкова магическо, че с удоволствие бих останала поне двойно повече време. Усещането за необикновеност всъщност е третия закон – преподавателят трябва да е убеден в необикновените възможности на подкрепяните от него хора, както и в необикновеността на самата система. Трябва да призная, че аз самата вярвах много по-малко във възможностите си, отколкото Ванина. Постепенно, с напредването на курса, това усещане за необикновеност се предаде и на нас. Прекрасно е – като в приказка.
Забелязвате ли, че никъде не използвам думата ученици? Е не мога – това е всичко друго, но не и учение, в смисъла, който го познаваме от училище. Един вечен празник или както Милен се изказа, когато преди години караше курса – седим на пода, играем си като в детската градина, само дето кубчета не редим. Иначе материалът е плашещо много. Стотици непознати думи се изсипват отгоре ти още в първия ден. По време на концертния сеанс преподавателят изчете около 30 страници. Вярно, че половината страница е на български език, вярно, че текстът е така направен, че да съдържа по-леки и повтарящи се думи, но колкото и да са елементарни и повтарящи се, те са поне няколкостотин. С влизането си, преподавателят започва да говори единствено и само на испански, но го прави по такъв умел начин, че ти внезапно осъзнаваш, че всъщност май го разбираш този език. За мен беше много трудно да си изкривя езика и да проговоря и започнах да съставям кратки изречения едва към края на седмицата, но като си помислиш – къде и кога след 5 дни по 3, общо 15 астрономически часа човек проговаря на абсолютно непознат език? Легендата разказва, че когато попитали д-р Лозанов „Какво да правим ако се окаже, че непознатият материал е твърде много и курсистите не се справят?“, той отговорил „Дайте им още!“. Ето това е смисълът на четвъртия закон – мозъкът някак успява да се справи и реагира на увеличения материал, с увеличена възприемчивост.
Както по-горе написах петият закон гласи „цяло част, част цяло“? Така формулирано, първоначално може да звучи малко неясно. Ще ви дам пример. Представете си че ви карат без да гледате да запишете последователността от букви „гспдндсстонппрмртсзртхтпатнк“. Трудно нали? А ще ви бъде ли по-лесно ако ви кажа, че това са първите букви от думите в българския химн? Сега вече е елементарно. Това е смисълът и на третия закон – ако нямаш представа за цялото е много по-трудно да запомниш частта. Идеята е, че човек по-ясно осъзнава детайлите, когато има представа за цялостната картинка и обратното – по-лесно нарежда картинката, когато я разбие на малки детайли, които да разгледа добре. Така е организиран и сугестопедичният курс. В първия ден има кратко въведение, след което следва концертен сеанс. В него се сблъскваш с целия „нов урок“ – историйка с няколкостотин нови думи и не малко граматични правила. Следват няколко дни на разработка, в които материалът се разбива на малки, лесно смилаеми парченца. Всяко от които е разгледано по различен и приятен начин. Веднъж ще нареждаме пъзел от думи, друг път ще играем сценка, трети път ще четем. Сега разбирате ли защо в началото ви казах и седемте закона и трите групи средства? Защото вярвам, че именно представата за цялото дава яснота върху детайла.
Дълго мислех какво да напиша за шести закон - „Златната пропорция“. Трябва да призная, че не я открих да присъства някъде явно. В началото си мислех, че ще е скрита в съотношението между интервалите за работа и почивките, но не - работихме час и половина, после половин час почивка и после още час и половина занимания. В същото време хармонията и спокойствието, което изпитвах през повечето време ме кара да смятам, че тя наистина е съществувала, просто аз не съм осъзнала къде е точно. Възможно да е в съотношението между различните упражнения или кой знае – подредбата на стаята. Разбира се листите върху, които работим са с формат А4, който отговаря на златното сечение, но не вярвам само това да е. По-скоро си мисля, че ако го нямаше златното сечение щях да го почувствам, а наличието му просто ми е давало нужното спокойствие и хармония. Както никой от нас гледайки „Мона Лиза“ не се замисля, за пропорциите в картината, а казват, че те са точно в златно сечение:


Ред е на последния от седемте закона – „Приложение на Класическото Изкуство и Естетиката“. В нашето забързано време, на полуфабрикати, спазването на този закон е първото, което се набива на очи. През повечето време в стаята звучи класически произведения, измежду листите по които учим се откриват творби на класически художници и разбира се самият концертен сеанс е изграден изцяло върху такава музика. Ден след завършване на демонстрацията по испански ми се отдаде възможност да гледам „Травиата“ в изпълнение на Старозагорската опера. Трябва да призная, че за пръв път изпитах такова удоволствие от опера. Харесвам много класически произведения, но обикновено 3 часа опера ми идват в повече. Този път беше различно – с ненаситна жажда попивах всичко! Определено смятам, че има връзка с едноседмичният ми допир до класиката.
Що се отнася до това, как съм видяла трите групи средства – психологически, дидактически и художествени - повечето отговори могат да бъдат открити в разказа ми за седемте закона. Както споменах в началото, в лицето на Ванина видях изключително добър психолог. Понякога ми беше интересно да я наблюдавам как лекичко балансира отношенията помежду ни. За щастие в нашата група нямаше човек, който се опитва да се налага, но съм убедена, че и от по-трудна група тя би направила колектив. Разбира се самата система също е изградена отчитайки психологията на човека. Всички знаем, че много по-лесно се помни, когато обстановката е приятна и ти също участваш в действието. Ето защо в курса постоянно се сменяха различни видове игри, които да попречат на човек да изпита досада, а да го държат в постоянно любопитство, интерес и добро настроение. Наред с всичко останало още в началото всеки един от курсистите си избра някаква роля, която играе през целия курс. Скрит зад чужда самоличност за човек е много по-лесно да се отпусне да греши. Може би по тази причина още в началото получихме и по една плюшена кукла, но така и не ги използвахме. (Моя герой примерно, беше сеньора Есперанса – журналист на “National Geographic”, родом от Белмопан – столицата на Белиз. Съпруга и майка на три деца, но това изобщо не й попречи да се развява из целия свят).

Ето и любимата ми снимка от тези дни. Приличат ли ви на изтормозени от учене момичетата? На снимката се виждат и малка част от художествените и дидактическите средства. За съжаление не може да се чуе музиката. А и както казах много от художествените произведения са скрити в самите уроци. От своя страна, освен разпечатаните уроци, дидактическите материали включват множество табла с граматика по стените, текстовете на различни песни, които пеем по време на уроците (разбира се на испански и разбира се на „прима виста“ (Става коментар в коментара, но се замислих, че на испански вероятно се казва „прима биста“, защото те изобщо не изговарят звук „в“.)), листчета с думи или звуци, с които да решаваме някакви задачки, детски играчки като влакче, самолетче и др. спомагащи за въвеждане на транспортните средства в материала. Видно от снимката има реквизит за маскиране, който използвахме, за да разиграем някоя част от урока.
За финал ще ви споделя една хумористична песничка, която ми хрумна докато разсъждавах по темата:


ПЕСЕН ЗА СЕДЕМТЕ ЗАКОНА НА СУГЕСТОПЕДИЯТА.


Музика: музиката към песента „Cielito Lindo“

1.
Запознах се наскоро със система една
зове се Сугестопедия.
И малко испански понаучих така –
толкоз, колкото да ме набият.

Припев:
Ай-ай-ай-ай!
Да се готви мандарина!
Холандски, исландски или хинди дори
са леки щом сме със Ванина!

2.
С любов ни посрещна и с любов ни учи,
внимателна с нас бе Ванина.
Любов помежду ни се също роди
сред целия път из чужбина.

Припев…

3.
Свободната воля уважава се там,
без натиск се учихме ние.
В море от испански, даже във океан
съзнанието ни се мие.

Припев…

4.
Че чудо се случва тя ни увери,
съмнение няма‘й мънинко.
И само испански във главите кънти –
doscientos trienta y cinco.

Припев…

5.
Над тридесет листа ни прочете на глас
още първия ден Ванина.
И плашещо беше, ала знаех си аз,
че лесно през туй ще премина.

Припев…

6.
Частта да е в цяло или цялото в част,
туй петият принцип ни учи.
И в дните след този първи сеанс
точно така и се случи.

Припев…

7.
В хармония пълна, в песни и във игри
напредвахме бързичко ние.
Урокът и предишна умора изтри,
щом златно сечение крие.

Припев…

8.
Изкуство поглъщахме с очи и уши.
Изкуство във всичко се крие.
И всеки сво‘йте таланти разкри
изкуство създавахме ние.

Припев…



Благодаря ви за вниманието! Желая на всеки от вас да се докосне до този невероятен начин за учене! Трябва да си призная, че е толкова приятно, че ако имах възможност бих изучила всички възможни езици и науки по този начин, защото за щастие системата вече започва да се прилага не само в езиковото обучение, а и в някои училища.

Adiós amigos!




С това и моята "домашна" приключва.
От гледна точка на малко по-напреднала от тогавашното Ани, мога да кажа, че вече видях и "златното сечение". Третата част от обучението ни включваше усвояване на основните техники за четене на материала по време на концертните сеанси. Там вече "златното сечение" е много явно застъпено, защото трябва да се спазва съотношение във времето при "активен" и "пасивен" сеанс. Появи ли се разбалансиране, появява се и умора.
В темата ми не е застъпена и ролята на "периферните перцепции". Това са онези материали, които са разположени около курсистите и върху, които материали почти не се обръща внимание, но те въпреки това биавт възприети. В езиковите курсове това са таблици с граматика, при първолаците от експеримента проведен през 70те години на минали я век, това са табла с картинки и текст отдолу. В книгата, към която дадох линк в началото, се говори за тях.
Всъшност колкото и да ми се иска с разказа си да дам представа какво е Сугестопедията и колкото повече разказвам, толкова по-малко виждам, че съм казала. Необятна е!
Ето защо ще ви споделя още една връзка. Към лекция, която Ванина Бодурова провежда. До колкото знам лекцията е била във Варна, ако греша, моля да бъда извинена:

"Уроци по българско човеколюбие"


И за финал, обещаните връзки с някои коментари към докладите от конференцията. Предварително се извинявам, че за последните 1-2 лекции от четвъртия ден и за целия пети ден не мога да кажа нищо, тъй като ми се наложи да напусна по-рано, по лични причини.



Международна научна конференция по Сугестопедия - Ден 1 (сутрин)


18 мин:
Пленарен доклад – Ванина Бодурова, председател на Фондация “Професор доктор Георги Лозанов и професор доктор Евелина Гатева”

1ч 27 мин
Надежда за нова култура на общуване. Разговор-среща с Йордан Камджалов, диригент
Ау!!! С огромна доза неудобство признавам, че до сега не бях чувала за Йордан Камджалов. Сега съм толкова впечатлена от видяното и чутото, че повече от "АУУУ!" не смея да кажа. Мислех, че ще ни представи някакъв доклад, а той се изправи, каза изречение и половина и допълни: "Готов съм да отговарям на въпросите ви." и в следващия час и половина ни разходи из всички области на живота. Уникален!



Международна научна конференция по Сугестопедия - Ден 1 (следобяд)


18 мин:
„Сугестопедичният преподавател: личност, ценности и стил на преподаване“ – доц. Галя Матева

1ч 04мин:
„Сугестопедичен курс за студенти – бъдещи учители и специалисти в социално-педагогическата сфера“ – проф. Мариана Стефанова
Професор Марияна Стефанова се оказа любим преподавател на една моя позната, нещо, което не ме изненада гледайки начина по който тя разказваше за работата си.

2ч 26мин
Everything Is in Everything. Interdisciplinary Approach in Suggestopedic English Teaching to Children and Youth.” – Ангелина Миразчийска, център по класическа сугестопедия „Вихровения”, София
Интересна лекция за работата по английски с деца от "трудната" възраст.


Международна научна конференция по Сугестопедия - Ден 2 (сутрин)

Като цяло, вторият ден за мен беше най-интересен и вълнуващ. Не толкова защото аз самата имах доклад тогава, а защото повечето от темите на докладите бяха с практическа насоченост и много от тях пряко ме вълнуваха.

6 мин:
Изкуство и внушение – проф. Петер Цанев, Национална художествена академия, София

47 мин:
„Как да опитомиш математически дракон“ – Вяра Николова, Образователен център и център по сугестопедия „Материка”, Варна
Вяра е изключително заразителна и толкова уверена, че просто няма начин да не й повярваш. При това преподава математика за 7ми клас сугестопедично. Докладът си е "Уау!" от където и да го погледнеш.

2ч 10 мин:
“All work and no play makes Jack a dull boy. Или чуждоезиковото обучение на възрастни.“ – Соня Минева, Образователен център “Крег“, Варна
Доклад за смисъла на игрите и за това как те спомагат за по-лекото усвояване на материала.

2ч 37мин:
„С очите на сърцето. Сугестопедия за незрящи.“ – Ина Петкова и Иван Иванов, Център по класическа сугестопедия „Вихровения”, София
Бях си харесала този доклад още докато разглеждах програмата. Не предполагах колко обаче ще го харесам след като го изслушам. Тук някъде емоциите започнаха да се изливат от мен и в следващите два дни сълзите ми бликваха при най-малкото вълнение. Влюбих се в Ина, в Иван и в това, което са направили! Много емоционално, много истинско!


Международна научна конференция по Сугестопедия - Ден 2 (следобяд)



6 мин
Сугестопедията като помощник на родители на „специални деца“ – Анна Гочева, родител, Сливен
Моя милост. Част от това, което не съм написала тук, съм го казала в доклада си. За мен беше неочаквано, че участието ми предизвика толкова много положителни реакции. Но пък ми беше много полезно.


30 мин:
От игрите на килима до голямата сцена – Игрите в чуждоезиковото обучение на деца от 2 до 7 годишна възраст” – Стамена Христова, детска градина „Мечтатели”, Варна
Доклад с изцяло практическа насоченост. За мен лично беше много полезен, макар да става дума конкретно за чужоезиково обучение.

53 мин:
Споделено от една сугестопедична занималня – Център „Благодаря“, гр. Стара Загора

1ч 23 мин:
“Свободно пространство за сугестопедично общуване и пеене”– Ина Дженева и Силвия Стаменова
Всъщност този "доклад" беше практическо занимание с една много интересна личност - Лика Ешкенази - превица и музикален педагог. За мен обаче бе допълнително наситена с емоции, защото Лика изведе пред всички и сина си Иво, който се оказа със Синдром на Даун. Много ми беше интересно и вълнуващо!

2ч 13 мин:
Ритъм карти „Дъга“ – Мартин Иванов
Отдавна исках да науча повече за тези карти. Явно съм го искала достатъчно силно, защото ми се сбъдна. "Докладът" отново не беше доклад, а практически занимания с ритъма. Страхотни идеи и би било много интересно човек да задълбае и да научи още повече. Аз за себе си съм убедена, че ритъмът лекува.



Международна научна конференция по Сугестопедия - Ден 3


10 мин
г-жа Божидара Кондова, за работата си сега и още преди повече от 30 години по метода на Сугестопедията

2ч 15 мин:
„Защо помагат молитвите? ” –проф. Олена Климентова, Киевски университет „Тарас Шевченко”, Киев, Украйна

3ч 00 мин:
Внушението на музиката – д-р Евелина Кръстева, оперна певица, преподавател сугестопед

4ч 00 мин:
Споделено за великите българи – с почит към д-р Лозанов, Васко Абаджиев, разказ на Маргарит Абаджиев



Международна научна конференция по Сугестопедия - Ден 4 (сутрин)



7 мин:
„Внушение на словото” – Радослав Гизгинджиев, автор, режисьор, сценарист

53 мин:
“Looking at the Bright Side или Силата на думите” – Йорданка Иванчева, Център по класическа сугестопедия „Вихровения”, София

2ч 11 мин:
„Внушението на танца” – Мариана Крънчева, хореограф, изпълнител, балет „Арабеск”
Мариана Крънчева е едно изключително нежно създание, излъчващо невероятно много сила.


Международна научна конференция по Сугестопедия - Ден 4 (следобед)


19 мин:
Наблюдения върху сугестопедичните учебници по руски език за деца и възрастни” –доц. Илка Бирова, СУ „Св. Климент Охридски”; Оля Сорока, МА, СУ „Св. Климент Охридски”, Център по класическа сугестопедия, „Вихровения”, София

11ч 12мин:
„Превантивна сугестопедия. Развитие на умения за учене. Дидактогения. Нови области на приложение. За родителите” – Силвия Йорданова, Творчески център „Покажи ми”, София

2ч 34мин:
„Законите на Сугестопедията в училищна среда“ – Теодор Василев, Народно читалище „Бъдеще сега”, София

3ч 37мин:
Таня Димитрова



Международна научна конференция по Сугестопедия - Ден 5


3 мин:
„Физиология на учебния процес” – Доц. Д-р Стоян Везенков
Много исках да го гледам, за съжаление вече не бях там. Добре, че има записис.

1ч 45 мин:
„В класната стая и извън нея”– Галина Спасова, преподавател сугестопед, основател на Център по класическа Сугестопедия „Lite Learning”

3ч 38мин:
“Just a Piece of Love. From Knowledge to Wisdom”, Secil Turkoz, МА, Ankara University

3ч 53 мин:
Владислав Дамянов - Мотивацията, движеща сила в Сугестопедията.
Обучение на чужденци по български език.

4ч 29мин
Закриване на конференцията.




Няма коментари:

Публикуване на коментар