18 октомври, 2019

2. Чехия 2019 - Прага

Много исках да видя Прага, но някак в цялата подготовка не можех да разбера кое е най-по-най-важното за виждане в Прага. Четях различни теми, пътеписи или въпроси, но никъде не попадах на разказ за Прага в рамките на часове. Най-малкото, което намирах бе един уикенд, при това разширен с петъка. А ние имахме няколко часа. Грубо - четири или пет. Регистрирах се в Magelanci.com (горещо препоръчвам на всеки, който е решил да организира пътуването си сам), там също зададох въпроса си, но така и не получих отговор от който да ми се избистри картинката. Или поне аз не можех да си представя как точно да го организирам за няколко часа. След много "чоплене", къде ли не, разбрах следното:

1. Историческата част на Прага се състои от няколко квартала. Ето защо е толкова трудно да се даде еднозначен отговор на въпроса - какво точно да се види. Това са "Хрдчани"; "Мала страна"; "Старе место"; "Нове место" и еврейския квартал "Йосефов". За "Вишеград" също четох много хубави неща, но той остава по-встрани и достъпът до него би отнел повече време.

2. "Хрдчани" и "Мала страна" са на хълм и е необяснимо, защо повечето предложения за маршрути започват от "Старе место" и включват изкачване към замъка.

3. Въпреки, че са на хълм, в историческата част на града, до там може да се стигне с градски транспорт (примерно трамвай 22).

4. Общественият транспорт в Прага е изграден на принципа, че автобусите се движат в периферията, а метрото и трамваите - в централната част. От тук следва, че за да се придвижиш от летището до центъра, трябва задължително да ползваш 2 превозни средства.

5. Билетите са за време (30мин; 90мин; 24 часа; 3 дни), а не за превозно средство. На първо влизане си маркираш билетчето и можеш да го ползваш за целия градски транспорт за определеното време. Това включва автобуси, трамваи, метро и дори фуникуляр.

6. Метрото има 3 линии - жълта, зелена и червена, които се пресичат две по две, образувайки триъгълник в центъра на града.

7. Автобусите от летището са 100 и 119. Номер 100 прави връзка с жълтата линия на метрото, а номер 119 - със зелената.

8. Има един чудесен, пражки влогър, който е публикувал една камара клипчета за туристи в Прага. Каналът му в YouTube се казва "HONEST GUIDE" и без значение за колко време смяташ да отседнеш в града, си струва да му се довериш. Под клиповете му се срещат коментари на хора, които са решили да посетят града само благодарение на "Honest Guide".

След като посъбрах тази иформация вече бях готова да си създам следния план - тръгваме от спирка Hrdchanska и минавайки диагонално през историческата част на Прага се придвижваме към автогара UAN Florenc, от където си хващаме автобуса за Карлови Вари:

По подробно маршрутът ни бе разписан в ТАБЛИЦАТА по следния начин:

Приключението ни започва към 10 ч. От летището хващаме автобус 119, слизаме на спирка Nadrazi Veleslavin, от където се прехвърляме на зелената линия на метрото. С нея - до Hrdacanska и от там тръгваме пеша. На няколко места прочетох, че Прага е хълмиста и търсех начин повечето ни път да е надолу.  Ето линк към маршрута ни от там:
Карта в Google maps1. близкото Tesco, да запасим вода и храна и след това потегляме през
2. Градините на кралица Анна. През тях стигаме до
3. Замъка Храдчани. Ако сме по правилното време ще видим смяна на караула, ако не - здраве да е. Не мисля да влизаме, защото нямаме толкова време. Постепенно започваме да се спускаме надолу.
4. Катедралата на св. Никола, за която попаднах на информация, че има не по-лоша гледка от Пражкия замък, но е по-спокойно и цената е 2 или 3 пъти по-ниска. Ако не ни домързи се качваме и правим панорамни снимки.
5. Катедралата на св. Томас - по снимките изглежда много величествена.
6. Минаваме по Карлов мост и стигаме до Старе место.
7. Часовникът много държа да го видя на кръгъл час. Може би защото съм израснала в Стара Загора, където също има подобен на фасадата на кукления театър, а и защото от дете се вълнувам от астрономия.
8. Scout Institute е точно до площада с часовника, но попаднах на инфрмация, че вътре е не така шумно-туристическо, а и изглежда има приятна бирария/и. Мисля да отдъхнем там, а ако можем и да направим някоя странична снимка на кулата с часовника. От там минавайки през
9. Площада на републиката се насочваме към
10. UAN Florenc от където ще си хванем автобус за Карлови Вари. Има автобус на RegioJet  в 15:30.

Като си го начертах на Гугъл мапс, ми дава, че имаме 5,6 километра пеша, които според Гугъла трябва да можем да минем за 1ч 12 мин. Като добавим всички спирки за забележителности се надявам 4ч и 30 мин. да ни стигнат.

РЕАЛНОСТТА:
Самолетът ни закъсня.
Закъсня малко, може би 10-15 минути, които нямаше да ми направят впечатление ако в последните две-три седмици не бях следила постоянно всички полети, които ни предсоят и точно този винаги избързваше с 5 до 20 минути.

Леко лирично отклонение: В "Пътеводител на галатическия стопаджия" има един герой - бог на дъжда. Човекът си е шофьор и не знае, че е бог на дъжда и дори много мрази дъждовно време, но където и да отиде облаците винаги го преследват. Той постоянно се оплаква от този факт, и никой не му вярва включително и жена му. Но като се обади, че се прибира, тя за всеки случай прибира прането.
Е, следвайки логиката, подозирам, че съм бог на закъсненията.

После, половин час се мотахме из летището, така че на спирка Хрдчанска бяхме някъде малко преди обяд. В този момент започна да ръми, ние бяхме гладни, а насреща ни се изпречи някакъв веган ресторант... Който познава хранителните традиции на чехите, вероятно ще умре от смях, че сме избрали точно веган ресторант от цяла Прага, но така се стекоха обстоятелствата. Седнахме, хапнахме, и поехме към градините на кралица Анна с около час и половина закъснение. Ето защо от тук нататък не влязохме никъде и почти препускахме през набелязаните цели.

Градините на кралица Анна:

Пражкия замък:

Панорама от замъка:

Улички в "Мала страна" (по които тълпите туристи буквално ни носеха от време на време, а аз си мислех, че в това мрачно време ще сме едва ли не сами):

Приток на река Вълтава:

Стената на John Lennon (ТУК можете да прочетете повече за нея):
За съжаление там, където трябваше да се намира един 40 годишен символ сега открихме строителна площадка. Като надникнахме през дупчица на заграждението видяхме, че не става дума за поредното пребоядисване на стената. Мазилката бе изкъртена до основи. Предполагам, че ще се опитат да прекъснат траицията. Знам, че и преди са се опитвали да я заличат, но тя се е възраждала. Любопитна съм сега какво ли ще се случи.

Малко по-нататък - John Lennon пъб. (Стената може и да пречи, но да се изкара някоя крона от популярността й никой няма нищо против):

И прословутия Карлов мост (тук стълпотворението вече бе неописуемо):

Според влогъра, за когото ви споменах, Карлов мост е най-добре да бъде разглеждан някъде в около 6 сутринта. Но дори и тогава на моста се срещат азиатски двойки младоженци дошли за сватбена фотосесия.

Минавайки Карлов мост достигаме до Старе место.
Криви улички, магазинчета, буквално през 5 метра траделници (тестени коминчета пълни с каквото си пожелаеш, обикновено - шоколад) и дълго желания от мен астрономически часовник. Наистина много исках да го видя на кръгъл час, когато се извъртат фигурите на 12те апостоли, но от една страна дори и сега имаше неприятно много хора, а на кръгъл час щяха поне да се утроят и от друга - беше притеснително да чакаме до два часА, при все, че авобусът ни тръгва в 3 и 15, а ние нямаме ясна представа от къде точно.

В  пражкото Старе место се намира най-големият, все още работещ астрономически часовник Орлой. Изработен е от часовникаря Хануш през 1410 г. Освен че показва точно време, той представя движението на слънцето и планетите, разположението на зодиакалните съзвездия, броя на часовете дневна светлина всеки ден, както и залеза на слънцето, лунния календар и знаците на зодиака.
На всеки кръгъл час се разиграва истински спектакъл - двете прозорчета на часовника, между които има красива фигура на ангел, се отварят и една по една се показват цветните фигурки на 12-те апостоли, които обикалят в кръг, следвани от Христос, който благославя хората. Камбаната се бие от скелет, който държи пясъчен часовник, а от двете страни на циферблата са подредени още няколко фигури, символизиращи човешките грехове: ухилена фигура на мъж - за разточителството; мъж с торба злато в ръце - за скъперничеството; мъж, който се гледа в огледало - за суетата. Всички заедно показват преходността и напомнят, че човек, както и да живее, един ден умира. Накрая се чува кукуригането на златен петел, символ на пробуждането на човека.
Според легендата, след направата на чаловника часовникарят Хануш е бил ослепен от местните власти, за да не може да повтори творението си никъде другаде.

С което основните набелязани цели приключиха. Пътьом минахме през Площада на Републиката:

... и достигнахме автогарата, където
СРЕЩНАХМЕ ПОЗНАТИ.
С Рени се гледахме еднакво изненадано, но ни бе приятно да се засечем и  да пътуваме заедно към Карлови Вари.
Конинко е Прага, конинко е свят! (В самолета Брюксел–Прага също видяхме познати физиономии - белгийската съперничка на Дени).

Следвайки хронологичната последователност тук ще добавя и удивлението си от не така елитните автобуси на FlixBus, с които пътувахме към Карлови Вари (Билетите за по-предпочитаните RegioJet бяха свършили, така че ние избрахме по-непретенциозните Flix, които между другото вече пътуват и от България и понякога правят убийствени промоции):
Самите седалки и разстоянието помежду им бяха забележително по-големи от това, с което сме свикнали. Навсякъде имаше USB за зареждане на електронни устройства. В автобуса имаше free wifi и портал на flix, от който не само можеш да следиш местоположението на превозното средство, но можеш и да си избираш различни забавления - игри, филми и т.н.

А после пристигнахме в Карлови Вари, за които ще разкажа допълнително.
Да споменавам ли, че автобусът закъсня с около половин час заради зверско задръстване на изхода на Прага?